تبلیغات
"/> "/> آفرینش پویا - میزان اهمیت تحصیلات در زمینه کارآفرینی

دانشکده کارآفرینی دانشگاه بابسون از اولین مراکز تدریس کارآفرینی در دنیا است. این دانشکده طی ۲۰ سال گذشته هرساله رتبه اول را در این رشته به دست آورده است.

محققان این دانشکده در آخرین تحقیقات خود در رابطه با این پرسش به نتایج زیر رسیده اند. «کاندیا براش» از فارغ التحصیلان این دانشکده از جمله کسانی است که در این بررسی حضور داشته است. او در این رابطه می گوید: تحصیلات در زمینه کارآفرینی مساله ای است که مدت ها توسط من و همکارانم در دانشگاه بابسون از طریق رسانه، دوستان و استادان دانشگاه در حال پیگیری است. با رشد روزافزون دانشکده ها و آموزشکده های کارآفرینی (از ۲۵۳ تا ۲۶۰۰ دانشکده) هر ساله شاهد تعداد زیادی فارغ التحصیل در این رشته هستیم. اما اینکه تحصیلات تا چه حد در روند کاری کارآفرینان دارای اهمیت است سوالی است که پاسخ به آن کمی دشوار است. مساله دیگر در مواجهه با رشد چشمگیر این دوره ها این است که گذراندن این دوره ها تا چه حد موثر است؟ یکی از راه های اندازه گیری میزان اثربخشی این دوره ها بررسی رفتار فارغ التحصیلان پس از گذراندن این دوره ها است. بسیاری از موسسات رتبه بندی، تعداد فارغ التحصیلانی را که بلافاصله پس از اتمام تحصیلات کاری را شروع می کنند، معیاری برای سنجش میزان اثربخشی این دوره ها در نظر می گیرند.

در بررسی های اولیه، اندازه گیری میزان ارتباط کارآفرینان با دانشی که فراگرفته بودند امری غیر ممکن به نظر می آمد. تعداد زیادی از فارغ التحصیلان تا ۵سال پس از فارغ التحصیلی تمایلی برای شروع کار از خود نشان نمی دادند، علت این امرچه می تواند باشد؟ پس از بررسی های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که این افراد نیاز به داشتن تجربه و تمرین بیشتر دارند تا بتوانند به ظرفیت های والای کارآفرینی دست یابند. ما در دانشگاه بابسون دوره هایی با عنوان تفکر و شیوه اجرای تفکر کارآفرینی داریم. دانش آموزان در این دوره ها می آموزند که چگونه فرصت ها را تشخیص دهند و چگونگی تخصیص منابع را می آموزند و با ساختن تیم های کاری شرایط را برای ایجاد یک موقعیت اقتصادی و اجتماعی کاری ارزشمند فراهم می کنند. در این دوره ها دیدگاه های خلاقانه و آینده نگرانه به دانش آموزان ارائه خواهد شد. اما در نهایت از مجموع افرادی که در این دوره ها فارغ التحصیل می شوند تنها ۱۰ الی ۱۵درصد آنها به راه اندازی کار جدید می پردازند. اما تحقیقات دانشگاهی ما نشان می دهد در حدود ۵سال دیگر بیش از ۵۰ درصد موسسان و بنیانگذاران مشاغل از فارغ التحصیلان کارآفرینی هستند.

نکته دیگری که در این تحقیقات به آن اشاره شده است، این است که امروزه تنها راه اندازی یک کار موجب کارآفرینی نمی شود. در بابسون ما معتقدیم کارآفرینان می توانند با گرفتن امتیاز یک شغل، داشتن نمایندگی، ورود به یک فعالیت بازرگانی، شروع داد و ستد تجاری یا ورود به یک سازمان فعالیت کارآفرینانه انجام دهند. با داشتن این دید به کارآفرینی بیش از ۲۵درصد از فارغ التحصیلان ما کارآفرین محسوب می شوند. در انتهای این تحقیق محققان با بررسی اینکه به چه نوع آموزش هایی در زمینه تفکر و شیوه اجرای کارآفرینی نیاز داریم، بیان می کنند که فارغ التحصیلان ما اندیشمندان حرفه ای هستند که می توانند در اجرای کارشان دارای خلاقیت و آینده نگری باشند. ۸۰ درصد گزارش ها نشان از خلاقیت فارغ التحصیلان کارآفرینی در کار دارد و در۶۶درصد گزارش ها آمده است که این افراد در یافتن فرصت ها و مشاغل جدید موفق تر از سایر افراد هستند. مساله فوق در کتابی با نام رهبران کارآفرین مدرن نوشته کیت مک کن و دانا گرین برگ به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
مترجم : زهرا آزموده