با توجه به تعریف و متغیر هایی که برای کسب و کار بیان شده حیطه و عناصر کسب و کار در قالب تقسیم بندی های مختلفی ارائه گردیده اند که در یکی از مهم ترین این تقسیم بندی ها کسب و کار ها به سه دسته اصلی تقسیم شده اند:
1. کسب و کار صنعتی : فرایند تولید یا استخراج کالا برای مصرف نهایی یا استفاده ی صنایع دیگر برای تولید توجیه دارد.
2. کسب و کار خدماتی : شامل فعالیت هایی است که برای انتقال کالا ها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف، ضروری اند.
3. کسب و کار تجاری : وضعیت نهایی فعالیت کسب و کار شامل خرید و فروش کالا ها و خدمات می باشد.

در یک تقسیم بندی دیگر کسب و کار ها را به چهار دسته تقسیم بندی می کنند:
1. کسب و کار های خانگی: در محل سکونت شخصی و با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی می شوند.
2. کسب و کار های خانوادگی: افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کار می کنند.
3. کسب و کار های روستایی: با توجه به اندازه کوچک روستا ها در مقیاس کوچک هستند و با توجه به غالب بودن فعالیت های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند.
4. کسب و کار های مجازی: از ابزار های غیر حضوری بهره برده و برخلاف کسب و کار های سنتی که بر مراودات چهره به چهره همراه مستندات و نظایر آن استوارند می باشد و مشتمل بر دو نوع کسب و کار های الکترونیکی و بدون کارخانه می باشد.

از نظر اندازه کسب و کار ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
1. کسب و کار های کوچک: کسب و کار هایی که کمتر از 50 نفر در استخدام دارند که بانک مرکزی زیر صد نفر را برای کسب و کار های کوچک در نظر گرفته است.
2. کسب و کار های متوسط: تعداد افرادی که در آن کار می کنند بین 50 تا 500 نفر می باشد.
3. کسب و کار های بزرگ: ان دسته از کسب و کار هایی که بیش از 500 نفر کارمند داشته و از نظر سود، اندازه و فروش معمولا ارقام بالایی را به خود اختصاص می دهند.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()