الف) مدیریت زمان: زمان سرمایه ای ارزشمند است و کالایی کمیاب و محدود که قابل خریداری، ذخیره شدن و نگهداری نمی باشد. مدیریت زمان وسیله ای برای صرفه جویی در زمان، آمادگی قبلی داشتن برای فعالیت های اجتماعی، کاهش حجم کار، نظارت بر روند پیشرفت کار ها، تنظیم وقت، آمادگی بهتر برای روز کاری بعد، سازماندهی کار های جاری روزانه، ایجاد تصویر روشن و کلی از اهداف روزانه، تمرکز روی مسائل ضروری، اتلاف کم انرژی، تصمیم گیری درباره الویت ها، افزایش اثربخشی از طریق هماهنگی بین وظایف و خودکنترلی و کاهش فشار و نگرانی روانی است و تسلط بر خود در رویارویی با حوادث پیش بینی نشده افزایش می یابد. مدیریت پیوسته زمان، یعنی نگرش مثبت به زندگی داشتن است.
مباحث مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از:
•    فرایند بهبود مدیریت زمان
•    تعیین الویت ها
•    دلایل تخصیص وقت برای کار های کم اهمیت
•    مدیریت از طریق تفویض اختیار

ب) کار تیمی:
یکی از مهم ترین ابزار های موفقیت فعالیت های کارآفرینانه تشکیل شبکه و گروهی منسجم و هماهنگ است تا از طریق آن بتوان از پس اقدامات سخت و طاقت فرسای کارآفرینی برآمد. تیم ها با همدلی، همسویی و هم راستایی می توانند هم افزایی مثبت و اثربخشی را ایجاد نمایند و از طریق تشکیل گروه های موثر کار های مهمی را انجام دهند.
یک تیم موثر باید متشکل از سه گروه باشد:
1- افرادی که دارای تخصص فنی هستند.
2- افرادی که در حل مساله و تصمیم گیری مهارت دارند.  
3- اعضایی که توان بالایی برای شنوایی دارند و در زمینه روابط انسانی داراری مهارت هستند.
مبانی کار تیمی:
1- سازگاری و انعطاف
2- تشریک مساعی
3- تعهد
4- ارتباط
5- افزایش صلاحیت ها
6- اعتماد به موفقیت تیم
7- نظم و ترتیب
8- افزودن بر ارزش همکاران در کار تیمی
9- شور و اشتیاق قلبی
10- هدفمندی
11- آگاهی از ماموریت خود
12- آمادگی
13- رابطه مندی
14- خودارتقا دهندگی
15- ازخودگذشتگی
16- راه حل گرایی
17- پیگیری و هرگز تسلیم نشدن

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()